حد و مرز در روابط بین فردی

حد و مرز در روابط بین فردی

یکی از مشکلات رایج در روابط عدم تعیین حد و مرز است، هنگامی که این اتفاق برای رابطه بیوفتد؛ به طرف مقابل اجازه می دهیم هرگونه که می خواهد با ما رفتار کند و در خیلی از موارد؛ فرد رفتارهایی خارج از تحمل ما از خود نشان می دهد. در چنین شرایطی رابطه ممکن است بسیار شکننده و آسیب پذیر شود و ممکن است دو طرف از این قضیه ضربه بخورند. مشخص کردن قوانین و مرزهای رابطه می تواند به افراد شانس داشتن رابطه ای سالم، موثر و طولانی را بدهد..

مرز؛ محدودیتی است که فرد برای حفظ رابطه ی خود مشخص می کند. این حد و مرز مانند یک خط عمل می کند که مالکیت، مسئولیت و احترام شما و طرف مقابل را مشخص می کند و همچنین تعیین می کند تا چه حد باید به اطرافیانمان نزدیک شویم و همزمان با حفظ صمیمیت رابطه، استقلال شخصی را ایجاد کنیم.

 در حقیقت مرزها؛ چهارچوب و محدودیت هایی هستند که یک فرد مستقل برای محافظت از استقلال خود در رابطه تعیین می کند. با این حدود می توان از هویت و شخصیت خود در رابطه محافظت کرد و در نتیجه می توان یک رابطه ی سالم و پایدار را براساس هویت مشخص دو طرف رابطه، پی ریزی کرد.

علاقه به دنبال احترام، تعهد، رشد فردی طرفین و صداقت شکل گرفته و توسعه می یابد و در صورتی که بین طرفین رابطه صمیمیت وجود داشته باشد می توان از سلامت رابطه مطمئن شد.

راهکارهای روانشناسی جهت تعیین حد و مرز در روابط عاطفی

شناختن استقلال عاطفی و رفتاری:

در صورتی که افراد استقلال عاطفی و رفتاری را به شکل صحیح نشناسند، ممکن است در روابطشان دچار مشکل شوند، زیرا نشناختن این نوع استقلال مساوی است با عدم تعریف حد و مرز مشخص در روابط عاطفی.

 در صورتی که فرد به بلوغ روانی نرسیده باشد احساساتش را به حضور فرد دیگری متکی می داند، به همین دلیل خودش توانایی کنترل احساساتش را ندارد و کنترل هیجان را تماما به شخص مقابلش سپرده است. به همین دلیل است که فرد باید در دوران گذر از نوجوانی و ورود به جوانی به استقلال همه جانبه و همچنین هویت شخصی منحصر به فردی رسیده باشد.

تعیین حد و مرز در روابط حق همه است

از تعیین حد و مرز برای رابطه و اطرافیان خود احساس بدی نکنید. این حس ناخوشایند ممکن است هنگام مشخص کردن چهارچوب در رابطه با افراد بسیار نزدیک مثل همسر، پدر و مادر و... به سراغ شما بیاید، اما باید ذکر کرد که؛ داشتن حد و مرزی مشخص در رابطه حق تمامی انسان ها است. به طور کلی هر فردی که دارای هویت منحصر به فرد است می تواند برای داشتن حد و مرز مشخص تصمیم بگیرد و نباید دائما تسلیم خواسته ی اطرافیان خود باشد.

 تمرین نه گفتن برای حفظ حد و مرز رابطه

برای داشتن چهارچوب و حدود مشخص در زندگیتان باید شجاع باشید، بنابراین باید از حقوق خود و دیگران در رابطه آگاهی داشته باشید و بدایند که چگونه باید به شکل درستی با خواسته های نابه جای دیگران مخالفت کنید. یکی از مسائل بسیار مهم برای تمرین جسارت در تعیین و حفظ حد و مرزها؛ داشتن مهارت نه گفتن است. بنابراین آموختن این موضوع بسیار مهم است و می تواند کمک بسیار زیادی به حفظ هویت شما کند.

تعیین خط قرمز برای خودتان

باید بتوانید خط قرمزهای زندگی خودتان را بشناسید. برای دست یافتن به این شناخت می توانید جنبه های مختلف زندگیتان را بررسی کنید و موضوعاتی را که برای شما ارزش بسیار زیادی دارند و می توانند حساسایت شما را تحریک کنند بیابید.

مهارت گفتگوی موثر را به کار بگیرید

در مورد خط قرمزها، چهارچوب و محدودیت های زندگیتان با دیگران صحبت کنید. برای این کار باید بتوانید به شکل موثر، شفاف و واضح با دیگران صحبت کنید. در صورتی که شما از حساسیت های خودتان صحبت نکنید، اطرافیان نمی توانند به شکل خودجوش متوجه آنها شوند و به آنها احترام بگذارند. در صورتی که فکر می کنید صحبت کردن در این زمینه برای شما دشوار است؛ می توانید از یک مشاور کمک بگیرید.

توقع کلی از رابطه

شما باید بدانید چه چیزی از رابطه می خواهید و تعریفتان از رابطه چیست، در چه صورت رابطه به تمام می رسد و... همچنین باید درباره ی این موضوع با طرف مقابلتان صحبت کنید و به نتیجه برسید.

تعیین آستانه تحمل

برای فرد مقابل خود توضیح دهید در چه صورت نمی توانید خود را کنترل کنید. در رابطه با این موضوع می توانید از ارزش های خود صحبت کنید، مثلا بگویید؛ دروغ، بی توجهی، خیانت را نمی توانم تحمل کنم.

 دوستی ها

یکی از مشکلاتی که ممکن است بر آینده ی روابط عاطفی تاثیر بگذارد؛ حضور دوستان هر کدام از طرفین رابطه است. شریک عاطفی شما لزوما همه دوستان شما را دوست ندارد. لازم است در این مورد حد و مرزهای لازم برای احترام متقابل مشخص شود. باید بدانید کدام یک از دوستان شما می تواند بر رابطه ی عاطفی شما تاثیر منفی بگذارد تا در صورت لزوم به آن دوستی خاتمه دهید.

مدت زمان با هم بودن

باید به این نکته توجه کرد که زمان محدود است و شما نمی توانید تمام مدت با شریک خود باشید. بنابراین با طرف مقابل خود صحبت کنید تا در آینده با خواسته و انتظارات غیر منطقی او روبرو نشوید.