اضطراب تحصیلی
انواع اضطراب تحصیلی
هرکس نگران است مبادادر نظر دیگران ، بی خرد، ناتوان و سراسیمه جلوه کند . درجات کمی از اضطراب برای پیشبرد زندگی طبیعی است ولی مقدار زیاد آن مانع پیشرفت بوده و حتی توانایی انجام کاررااز فرد مضطرب می گیرد . وقتی که فرد درخصوص کارایی ذهنی خود درموقعیت امتحان دچار نگرانی گردد به نحوی که موجب کاهش عملکرد واقعی شود می توان گفت که او دچار اضطراب امتحان است .
انواع اضطراب تحصیلی :
- اضطراب تسهیل کننده یا تسریع کننده : میزان متوسط اضطراب و فشار موجب تسهیل کارکردفرد می شود.
- اضطراب ناتوان کننده :اگر اضطراب از حد معینی فراتر رود باعث پریشانی ، عدم تمرکز ، احساس درماندگی ، اختلال ذهنی ،شناختی و رفتاری /جسمی می گردد.
عملکرد ضعیف افراد مضطرب تنها به نقایص شناختی مربوط نمی شود. دراین افراد اضطراب می تواند مربوط به شایستگی و صلاحیت انجام امتحان ، نقص درروش های مطالعه و کمبود مهارت های امتحان باشد. در اضطراب امتحان متغیرهای زیادی مؤثر می باشد که در این میان اضطراب عمومی و کلی مهم تر می باشد.
عوامل مؤثردرمیزان اضطراب امتحان :
· تنبیه فرد به واسطه ی نمره ی کم
· انتظارات مدرس
· مهارت های تحصیلی و روش های مطالعه
· دشواری امتحان
· شرایط برگزاری امتحان
· هوش
· طبقه اقتصادی ،اجتماعی
· انگیزه پیشرفت
· نوع شخصیت
· و ...
عوامل بوجود آورنده ی اضطراب امتحان :
1. فردی: انتظاربیش از حد از خود/ضعف اعتماد به نفس/عدم باور مثبت نسبت به موفقیت / رقابت بیش از حد/عدم آمادگی و برنامه ریزی لازم / عدم تمرکزبر امتحان و درس خواندن /شخصیت مضطرب و کمال گرا/کم بودن انگیزه / هوش متوسط/ و...
2. خانوادگی :سخت گیری بیش از اندازه /عدم حمایت و تشویق /والدین مضطرب/اختلافات خانوادگی /رقابت غیر منطقی/تهدیدهای بی مورد/توجه بیش از حد به مسایل تحصیلی فرزند/ الگوهای خشک فرزندپروری/سرزنش و تنبیه / وضعیت اقتصادی پایین / عدم تشویق / و...
3. عوامل مدرسه ای : انتظارات غیر واقعی آموزگاران /محیط نامناسب امتحان / مقررات خشک/ نوع پرسش های امتحان / ایجاد رقابت های ناسالم / عدم توجیه دانش آموزان برای امتحان /عوامل مزاحم مثل سر و صداو نور/ تهویه ی نامناسب
نشانه ها و علایم اضطراب امتحان
· ناراحتی های گوارشی ،آشفتگی معده ،سرگیجه، بی اشتهایی، حالت تهوع
· تپش قلب ، بی خوابی، تنگی و کوتاهی نفس
· لرزش در صدا ، ضعف ، عرق کردن
· لکنت زبان ،خشکی دهان
· عدم تمرکز ، ضعف خود پنداره ، آشفتگی ذهن ، ارزیابی غلط از توانایی های خود، افت تحصیلی ، بیزاری از مدرسه ، خطاهای ادراکی، حواس پرتی، هیجانات افراطی، کاهش سیستم ایمنی بدن
علایم اضطراب پس از امتحان :
· بی تفاوتی ساختگی و ظاهری
· احساس گناه ( چرا بیشتر مطالعه نکردم )
· خشم ( آموزگار نمی خواست من نمره ی قبولی بیاورم)
· سرزنش ( اگر کتاب درسی آنقدر خسته کننده نبود)
· افسردگی ( دلیلی نمی بینم که بعد از امتحان در مدرسه بمانم)
درمان های روان شناختی ،دارودرمانی یا هردو ؟
مطالعات نشان داده است که انواع خاص مداخله های روان شناختی نه تنها از دارو نماهای معتبرمؤثر- تر هستند بلکه بهتر از رویکردهای دارویی موجود بوده و دست کم در موقعیت قابل قبولی قرار دارند . مداخله ی روان شناختی اثر دراز مدت و حتی بیماران تا دوسال بعد نیز وضعیت بهبود خود را حفظ می - کنند ، درحالی که داروها عوارض جانبی مانند گیجی ،خشکی دهان را ایجاد نموده و قطع آن نیز به دلیل وابستگی جسمی و روانی فرد را دچار مشکل می نماید .
شیوه های درمانی شناختی ـدرمانی
1. تن آرامی
2. حساسیت زدایی منظم
3. ایمن سازی در مقابل استرس
4. آموزش مهارت های مطالعه
5. مقابله با باورهای غیر عقلانی و غیر منطقی
6. ایمن سازی در مقابل استرس
7. روش پس خوراند زیستی ( افراد به گونه ای به دستگاه های هدایت کننده متصل می شوند تا بتوانند پیوسته اطلاعات دقیقی درباره ی فعالیت های فیزیولوژیکی خود مانند ضربان قلب یا تنش عضلانی رادر اختیار داشته باشند . براساس دستور العمل های درمانگر و توجه به علامت های دستگاه هدایت کننده بیماران به تدریج می آموزند که فعالیت های ارادی و حتی فعالیت های فیزیولوژیکی غیر ارادی خود را مهار کنند).
8. آموزش توجه (عدم توجه به محرک های نامربوط به تکلیف و توجه به محرک های مربوط به تکلیف)
نقش خانواده در کاهش اضطراب امتحان :
· جو عاطفی دور از تنش و مشاجره
· محدود نمودن میهمانی و رفت و آمدهای مکرر
· توجه به خواب ، استراحت و تفریح دانش آموزان
· کاهش یا حذف وظایف محوله ی خانگی به دانش آموزان
· حمایت عاطفی و اطمینان بخشی دردوران امتحانات به دانش آموزان
· کاهش زمان تماشای تلویزیون تا حد امکان
· خودداری از ایجاد ترس ودلهره در دانش آموزان
· خودداری از فشار و توقع بیش از برای مطالعه از دانش آموزان
· خودداری از سرزنش دانش آموزان به واسطه ی امتحان ناموفق
· خودداری از حبس نمودن دانش آموزان جهت مطالعه
· پیش بینی تغذیه ی مناسب و قوی ویژه ی دانش آموزان در ایام امتحانات و عدم مصرف مواد کافئین دار مانند : نوشابه ، قهوه و غذاهای ادویه داردربرنامه ی غذایی
· عدم بروز انتظار بالا و کمال گرایی از فرزندان از سوی خانواده نسبت به نمرات بالا
· عدم مقایسه فرزندان با یکدیگر و با دیگران
· عدم تأکید مکرربه درس خواندن
· ایجاد انگیزه ، تقویت روحیه با ارایه ی پاداش و تقویت های مطلوب
· مروربرگه های امتحانی فرزندان به منظور شناسایی ورفع نقاط ضعف درسی آنان
نقش دانشجویان در کاهش اضطراب امتحان :
· توسل به دعا و نیایش و توکل به خدا هنگام امتحان
· تقسیم مباحث کتاب ومطالعه ی به مرور دروس
· تنظیم وقت با برنامه ی امتحانی
· بستن کتاب وتکرار مطلب آموخته شده به منظور کاهش اضطراب
· تکرار جملاتی مانند : « شروع هرکاری درابتدا آنطور که باید خوشایند نیست ، وقتی که پیشرفت کردم انگیزه ی بیشتری پیدا خواهم نمود. » به منظور کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس
· شب امتحان زمان مرور درس است .
· اضطراب نوعی احساس فریب انگیز است که به شما القا می کند از پس هرکاری که قراراست انجام دهید بر نمی آیید. پس در شرایط اضطراب دست از تلاش و کوشش برندارید و به مطالعه ی درس امتحانی مشغول شوید .
· بیان اضطراب و قلمداد نمودن اضطراب امتحان به عنوان یک اختلال جزیی
· استراحت و غذای کافی جهت شب امتحان
· حفظ سلامتی و آرامش روانی در دوران امتحان
· نشستن روی صندلی امتحان و کشیدن چند نفس عمیق
· رهانمودن عضلات بدن و تنفس عمیق
· پوشیدن لباس مناسب و خوردن تغذیه ی کافی قبل از امتحان
· خودداری از القای منفی مانند : من حتماً قبول نخواهم شد.
· ابتدا سؤالات آسان را پاسخ دهید
· به اتفاقات و رخدادهای خاص درجلسه توجه نکنید.
· از نشستن در کنار دانش آموزان مزاحم خودداری کنید.